torsdag, februari 16, 2006

Undantaget som bekräftar regeln?


Äntligen.
Det finns ju så många dåliga exempel de senaste åren på värdelösa filmer som bygger på tv-serier. Charlies Änglar 1 (och speciellt 2), Dukes of Hazzard, X-files...
Visserligen ska Josh Weadons Serenity vara helt okej, men eftersom jag inte är nån SciFi-buff har jag inte brytt mig om att se den.

Grejen är ju att bara för att ett koncept fungerar bra i tv-formatet så betyder det absolut inte att det håller för vita duken. Många gånger har det känts som om filmskaparna inte ens ansträngt sig, utan av lathet räknat med att seriens framgångar ska räcka.

Men. Nu har trailern för Miami Vice-filmen släppts och den verkar faktiskt riktigt lovande.
Regissören Michael Mann har ju tidigare gjort höjdarrullar som Heat och Collateral, och castingen av Colin Farrell och Jamie Foxx som Crockett och Tubbs kan visa sig vara ett genidrag.
Bara Colin Farrells grymma mustasch lär ju vara värd entrépengen.

Och det trots att inspelningen verkar ha varit ett kaos.
Förhandsrapporterna har mest handlat om förseningar, skandaler och hur Farrell dragit till Argentina och supit med Maradona.

Desto värre låter planerna på att filmatisera 24 och Magnum P.I.
Magnum, för att jag absolut inte kan se hur någon annan än Tom Selleck ska kunna göra den rollen. Eller hur någon annan ska kunna spela Higgins heller, för den delen.
Och 24 för att hela poängen med 24 är det utdragna realtidskonceptet.
Att göra två timmar vanlig jävla actionblaffa kommer bara bli uselt.
SÅ bra är inte Kiefer Sutherland.

Miami Vice har premiär i sommar.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Men en 24 film kanske skulle utspela sig i realtid. Fast då skulle dom ju inte kunna trycka in så extremt mycket händelser.

3:38 em  
Blogger Måns said...

Exakt... Och så skulle ju handlingen i princip vara tvungen att utspela sig på exakt samma ställe hela tiden.
Nä, jag tror inte på det konceptet alls.

7:58 em  
Anonymous Anonym said...

Michael Mann är ett geni! HEAT är ett mästerverk! Däremot håller den tidiga tv-versionen från 1989, L.A. Takedown, baserad på samma manus inte riktigt klass. Hade den på en VHS som jag lyckats låna bort och olyckligtvis aldrig fått tillbaka.
Se: http://www.imdb.com/title/tt0097700/

6:20 em  
Blogger Martin Degrell said...

Angående Serenity: ge den en chans. Jag är inte heller någon sci-fi-buff (åtminstone inte sen tonåren), och jag snubblade över filmen innan jag ens hört talas om Firefly. Angenäm överraskning. Inget mästerverk, men solid på alla sätt.

2:42 em  

Skicka en kommentar

<< Home