onsdag, mars 08, 2006

The Unit - skräp

David Mamet har skrivit De Omutbara, Ronin och Wag the dog, skrivit och regisserat State and Maine, gjort avsnitt av The Shield och Hillstreet Blues och mycket mer.

Nu ligger han bakom CBS nya The Unit om hur ett specialkommando i den amerikanska armén ska rädda världen samtidigt som deras fruar på hemmaplan sköter familjerna. Och det var länge sedan jag såg sådan smörja. Trots Mamet, trots Dennis Haysbert i huvudrollen och framför allt trots Robert Patrick som översten.

Platt, förutsägbart, dumpatriotiskt, dåligt manus, taskiga effekter.
Inte många rätt där inte.

2 Comments:

Blogger Urologen said...

Förmodligen undantaget som bekräftar regeln. Men ibland undrar man, jag såg t.ex. Heist för en tid sedan, som ju också är en Mamet-film gällande både manus och regi. Den var verkligen inte bra. Riktigt jävla pissig skulle jag vilja säga. Mamet kanske är periodare?

10:08 fm  
Blogger Måns said...

Ah, just det. Det var den med Gene Hackman och Danny DeVito.
Ja, jag håller med. Hade grymma förhoppningar men visst var det skräp.

Men som sagt, jag tänkte ändå ge The Unit en chans till. Det kan ta lite tid att etablera en serie. Men av första avsnittet att döma så är han ute på hal is numera.

1:19 em  

Skicka en kommentar

<< Home