fredag, juni 02, 2006

Deadwoodskaparen rear ut sin själ (allt ska bort)

Jag skrev här (och Kjell här) om Deadwoodfansens och seriens skapare David Milchs försök att få en fjärde säsong. Nu visar det sig dock att det mest verkar ha varit ett spel från Milchs sida.

Hos Ausiello hittar jag följande uttalande från Deadwoodskaparen:
"I'm touched by the passionate response of many of the fans of Deadwood and understand the disappointment they have expressed that this is to be the final season of the show.

However, I presented a new project to the network, John from Cincinnati, which they are very excited about. We worked together to try and fashion a plan that would have enabled us to produce a fourth season of Deadwood, as well as the new show. HBO, in fact, offered to commit to an additional six episodes after this season to conclude Deadwood.

I felt the right decision creatively was to stop now and move forward with the new project. Deadwood has been a magnificent experience for both me and the cast and crew behind the show, and I hope that everyone who loves Deadwood will not allow their disappointment in any way to affect what we believe is a wonderful season to come."'
Alltså - David Milch har fått en deal av HBO att göra en ny serie, John from Cincinatti (verkar vara nåt surfardrama), och eftersom han tycker att det låter roligare vänder han sin första skapelse ryggen. Som jag skrev i en kommentar på Weirdscience var det ju så att orginalplanen med Deadwood var att göra fyra säsonger - en för varje år den riktiga hålan fanns innan någon eldade upp den. Att då bryta arcen för att han känner för att göra något annat är fantastiskt oansvarigt mot seriens fans.

Jag håller med Ausiello - kasta honom till grisarna!

8 Comments:

Blogger Fredrik Adolvsson said...

Men om Milch känner att han inte under omständigheterna kan göra det bästa av situationen, inte ge Deadwood sitt allt, är det inte bättre att lägga ner på topp än att riskera en sista säsong hamna på en kvalitétsmässig bottennivå?!

Om en serie går före sin tid för att bolaget bakom gör idiotiska beslut och inte ger serien ens en ärlig chans, då är det klart man blir förbannad, men om skaparen och drivkraften bakom anser att han inte kan göra sitt verk rättvisa... tja, då är det i alla fall för mig en helt annan, och väldigt mycket bättre, sak.

1:53 em  
Blogger Måns said...

Men är inte tiden hans egen att bestämma över? Om Milch VILLE skulle han ju kunnat prioritera Deadwood, ta det skeppet i hamn och sen börja jobba med sin nya serie.

Det jag lackade ur mest över i allt det här var att han låtsats kämpa för en fortsättning, men sen när HBO tröttnat på hans gnäll tvingas han lägga korten på bordet.
"I felt the right decision creatively was to stop now and move forward with the new project."
Snickesnack.

2:10 em  
Anonymous Anonym said...

Jibber-jabber!

2:46 em  
Blogger Fredrik Adolvsson said...

Men faktum är att vi inte vet exakt vad som pågått bakom kulisserna, vi vet inget om vilka förutsättningar eller krav han eventuellt hade haft. Vi vet inte om han bara gav upp Deadwood för att JfC lät roligare, eller om HBO bara ville ge honom dom där sex avsnitten under förutsättningar som han inte kunde skriva under på, utan att offra sin integritet eller liknande.

Just det där citatet tycker jag är väldigt talande - han kände, och kreativt. Hellre en ny produkt helhjärtat, än att halvhjärtat forstätta på den gamla.

Värt att nämna är att jag pratat rätt allmänt här, för just Deadwood har jag inget större intresse av. Däremot tenderar jag stå på skaparens sida, och jag håller inte med om att han (både i det här fallet och rent allmänt) är skyldiga oss fans någonting.

Om jag förstått saken rätt är Sports Night en bra paralell. Älskade den, kanske mer än t o m tidiga West Wing, men jag har ändå svårt att lasta Sorkin för att han övergav SN till förmån för WW.

4:04 em  
Anonymous Anonym said...

Ah, Sports Night! Den bästa teveserien som gjorts.

4:35 em  
Blogger Måns said...

Nej visst, vi kan inte veta säkert vad som hänt bakom kulisserna. Även om jag har svårt att se omöjligheten att sy ihop ett bättre slut av just Deadwood om han iallafall fått sex avsnitt på sig istället för de tidigare säsongernas tolv. Och det är klart att jag tycker det ska bli spännande med ett nytt Milchdrama, jag tycker bara att hans tidigare gnäll på HBO klingar falskt så här i efterhand.

Sports Night har jag faktiskt aldrig sett, men inspirerad av er hittade jag hela serien i en box på Swedisc, så det är väl bara att köpa helt enkelt.

5:07 em  
Anonymous Anonym said...

Måns: Jag minns en gång... man var mitt inne i den värsta West Wing-febern... och så släpptes nåt som hette Sports Night på dvd. Min 17-årige brorson hann beställa den före mig, jag lånade disc 1 av honom med mig hem – och jag SKREK upp till min fru på övervåningen att "det här är den bästa jävla shit jag sett nånsin!!!"
När Axelmusic levererat min egen box slukade jag alla 6 discar på en helg. Tog time-out från familjen, Sports Night blev min värld. Har aldrig känt så starkt för en teveserie - och formatet är så märkligt... har för mig att det är laugh tracks i början, men dem lyckades Sorkin förhandla bort rätt snabbt.
Vad jag försöker säga, tror jag, är att jag är oerhört avundsjuk på dig just nu. Ta time-out från dina nära och kära, sjukskriv dig, gör vad som krävs för att kunna vara ensam med boxen tills du kommit igenom hela.
Ser också fram emot att diskutera serien efteråt. Vi kanske ska driva en liten gemensam Sports Night-kampanj inför Studio 60-premiären?

10:04 fm  
Blogger Måns said...

Kjell: Ah, det låter ju ljuvligt! Jag skickade beställningen igår (tillsammans med förhandsbokning av andra säsongen av Entourage) och det bästa av allt är att den lär trilla in lagom till VM-premiären så jag kommer inte behöva se solen på flera veckor... Återkommer när jag uppdaterat mig själv.

1:58 em  

Skicka en kommentar

<< Home