onsdag, maj 03, 2006

Nya sitcoms klarar inte av att hålla ribban

Att vara rolig är ingen konst. Svårigheten ligger i att vara rolig – konstant. Något som blivit uppenbart när man studerat utvecklingen av årets nya sitcoms.

Till och med min personliga favorit How I met your mother har gått igenom en svacka efter en lysande inledning. Från att i början av säsongen experimenterat med formen, använt Bob Saget som berättarröst och brutit upp kronologin, återgick man oförklarligt nog till formulär 1A. Dessutom lät man den stora behållningen Neil Patrick Harris ta ett kliv tillbaka. Jag fattade ingenting. I de senaste två avsnitten har HIMYM dock börjat hitta tillbaka till något som iallafall liknar den charmiga starten.

Julia Louis-Dreyfus nya The new adventures of old Christine är ett annat exempel. Det inledande dubbelavsnittet fick hela nöjesvärlden att utropa Seinfeldförbannelsens död, men sedan dess har det gått ordentligt utför kvalitetsmässigt. Borta är all den fysiska komedi som Louis-Dreyfus stod för, och i stället verkar det handla mest om återanvända skämt. Visserligen verkar tittarna stanna, men bara en sådan sak som att kalla in Wanda Sykes (världens tråkigaste kvinna) i en återkommande gästroll tyder på synnerligen dåligt omdöme.

HIMYM har redan fått klartecken för en andra säsong, och det är nog ingen vågad gissning att CBS förnyar även Christine. Men det är nog bäst att båda författarteamen skärper sig. Minns hur det gick för Joey.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

De två senaste (som sänts i USA) har varit fantastiska!

På fredag går avsnitt 2 i TV3.

1:54 em  
Blogger Måns said...

Mmm, jag har sett att TV3 köpt in HIMYM och det är förstås bra.
Däremot har jag inte bestämt mig om vad jag tycker om översättningen av titeln (Hur jag träffade din mamma). Antagligen inget vidare.

2:49 em  
Anonymous Anonym said...

Wanda är den enda kvinna som fått mig att rulla av skratt åt samma anekdot två gånger, i två olika talk-shows.

6:08 em  
Blogger Måns said...

Allvar?

9:11 em  

Skicka en kommentar

<< Home