onsdag, april 26, 2006

TV-Guides terrier är min nya idol

Michael Ausiello är min nya idol. TV-guides reporter/krönikör/bloggare är så där härligt besatt av allting som har med tv att göra att det är omöjligt att undgå att älska honom. Och han är dessutom ett tydligt exempel på vad jag vill ha i svensk tv-bevakning.

Visst finns det tv-krönikörer som Anders Björkman, Nils Schwartz och J-O Andersson som är bra. Men, let's face it - det här är inte gänget med en ung syn på läget. Och Göteborgs-Posten hade för några år sedan en hysteriskt rolig tv-frågespalt av en Leif Österström. Poängen där var att han svarade på alla läsarfrågor med en värdelös ordvits. Typ: "När sänds Borta med vinden igen? Svar: "Aldrig. Sändningsrättigheterna är borta med vinden". Konsekvensen av att han slutade var att jag flyttade från Göteborg.

Men poängen med Michael Ausiello är att han är en kombination av Anders Björkman, Leif Österström och en naivt nyfiken terrier till reporter. Minns kanske främst hans bakom kulissernaknäck från inspelningen av Veronica Mars, där han fick vara statist. Och på sin blogg har han lagt ut en sanslöst initierad fråga-svar-intervju med det avhoppade skaparparet bakom Gilmore Girls.

Bäst av allt är ändå onsdagarnas "Ask Ausellio" på TV-Guides sajt. Här svarar han otroligt påläst på läsarfrågor om allt man kan tänka sig, ger spoilertips från samtliga serier som sänds, och kommenterar med små hänvisningar till Pantertanter. Visst har han gott om tid på sig att komma fram till svaren, men vad som inte går att plugga sig till är hans besatthet och det är den jag efterlyser även i Sverige. En tidningskvinna eller -man som tar tv-världen med samma grad av allvar som min idol. För om det inte går att klona Michael Ausellio, borde det åtminstone gå att korsbefrukta Anders Björkman med Janne Josefsson. Så det blir lite fason.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Tack för tipset. Jag skriver ofta om teve i mina krönikor, en av de senare hittar du här:

http://addison.blogg.se/020406090341_och_hjorden_av_komiker_fses_vida.html

3:19 em  
Anonymous Anonym said...

Kan bara hålla med! Ausiello är bäst på det han håller på med. Deras podcasts är inte dumma de heller. Stor underhållning om man gillar att hänga med i vad som händer på tv i USA

8:23 fm  
Blogger Måns said...

Addison: Precis! Likformigheten inom svensk tvunderhållning står mig upp till halsen. Jag tycker dock inte att Extra Extra! stick ut på något positivt sätt. Allt är samma smörja för mig.

Niklas: Tack för tipset, jag måste kolla upp.

12:56 em  

Skicka en kommentar

<< Home