onsdag, maj 10, 2006

Veronica Mars examen - en uppvisning i stor tv-konst

Först: Det blir en tredje säsong av Veronica Mars. Nu är det klart. It's a done deal.
Sen: Finalen av säsong två var inget annat än magisk.

Det kan vara lätt att ta till brösttoner efter en trevlig tvupplevelse. Ibland kan de i efterhand ses som lite överdrivna - exakt hur lysande var Al Swearengens samtal med det avhuggna indianhuvudet egentligen så här ett halvår senare? Eller Johnny Dramas replik: "I hope they have an omelet chef"? (Jo, okej då - den är fortfarande jävligt bra). Men när man som jag följt Veronica Mars vecka ut och vecka in i två säsonger är det faktiskt omöjligt att inte göra vågen åt gårdagens säsongsfinal.

Visst, jag hade nog listat ut vem det var som kraschade bussen, men från första till sista ruta blev det en 43 minuter lång njutning. Arcens upplösning, detaljer som spiller över från säsong ett, den obligatoriska face-offscenen, kärlek, planterandet av nya detaljer inför nästa säsong...

För jo, det blir en tredje säsong. Det står nu helt klart och sättet VM-skaparen avslöjar det, invävt i en kort dialogsnutt, var så otroligt jävla snyggt att jag ropade rakt ut i luften. Rob Thomas, du är inget annat än ett geni. Och jag har aldrig längtat mer efter hösten.

14 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hurra! Hurra! Hurra! I säsong 3 vill jag se Logan hångla uppna i brygga.

5:23 em  
Anonymous Anonym said...

Fan vad bra ...

Använde för övrigt dumburken som ett exempel på bra tv- och filmbloggar i en krönika jag skrev i går.

7:13 em  
Blogger Måns said...

Addison: Åh, så trevligt! Är den publicerad? Jag hittar inte något, varken hos dig eller gd.se.

För övrigt verkar du vara rätt ute med din Anderson Cooper-hype. Han är ju ny fast medarbetare i 60 minutes.

7:29 em  
Blogger Fredrik Adolvsson said...

Okej, jag kanske har dålig koll på TV6-igheten, men det här vet jag med säkerhet - ingenting är klart vad gäller S3. Rob Thomas är positiv, han tror på 80% chans för en ny säsong, men vi får inga som helst ordentliga besked förrän efter den 17:e maj, tror jag det var.

Annars verkar det som om jag är i minioritet, som inte tyckte om avsnittet alls. Något som i sin tur har mycket att göra med min besvikelse över hela säsongen. Men det lämnar jag hän här, har redan fått ur mig det på annan plats :)

8:56 em  
Blogger Fredrik Adolvsson said...

Ja just, det glömde jag lägga till, dialogsnutten var mer en liten lek med det faktum att nya kanalen har samma intitaler som Clarence, än något annat. Seriens manusförfattare hade tydligen fnittrat en hel massa när de märkte det :)

8:58 em  
Blogger Måns said...

Fredrik: Mmm, jag har läst Rob Thomas hos Ask Ausellio också, och kände igen Clarence Wiedman.
Och visst får vi fortfarande vänta på en officiell bekräftelse till den 17:e, men jag tror ändå att det är (väldigt snyggt) spel för gallerierna.
Fram tills idag var jag orolig, men nu är jag hundra.
Det är klart! :-)

9:08 em  
Blogger Fredrik Adolvsson said...

Måns: Mycket ser onekligen positivt ut, men jag har blivit bränd för många gånger för att ta något sånt här för givet :)

Dessutom har jag fått för mig, rätt eller fel, att det här är en sån grej som TV-chefer inte nödvändigtvis är helt förtjusta i. Inte för att det ensamt skulle kunna avgöra saken, men om det fanns en massa annat som vägde mot förnyad säsong, skulle CW och "it's a done deal" vara precis vad som behövdes för att krossa alla chanser till ny säsong. Bolagsbossar kan också vara småsinta.

Å andra sidan är det mycket möjligt att jag snackar i nattmössan, sånt händer också :) Hur besviken jag än var på S2 är jag så sablans förtjust i hela VM-konceptet, att jag gärna ger S3 en rejäl chans till innan jag dumpar serien.

9:15 em  
Blogger Måns said...

Fredrik: Jag tror att du har helt rätt. Men jag tolkar det totalt motsatt:

Din motivering med småsinta tvbolagsbossar är nämligen precis samma motivering som jag känner gör att det ÄR klart.
För jag tror inte att RT hade vågat lägga in en sådan hint, utan att ha fått klart med S3.

Läste förresten i VM-forumet på tv-land att några fans hyrt ett plan och flugit förbi UPN:s byggnad med budskapet: "Renew Veronica Mars! CW 2006!"
:-)

9:26 em  
Anonymous Anonym said...

S2 och S3 hit och bolagsbossar dit. Det är ju NU vi kan se vad som händer med Logan och Veronica.

Och det är ju DET - och inget annat vi bryr oss om. Hoppas nu att SVT fattar att MARKNADSFÖRA serier. Man borde få se Kristen Bell i fler media. Kom igen nu Vito - visa vad du kan!

10:01 em  
Blogger Fredrik Adolvsson said...

anonymous: För det första tycker jag det är en om än inte viktig så åtminstone rätt intressant del av hela diskussionen, med VMs chanser inför hösten och hur bolagsbossar egentligen fungerar (för det är förbaskat svårtolkat överlag). För det andra, är det inte alla som bryr sig om vad som händer med Logan och Veronica, inte nu när dom uppenbarligen är tillsammans igen.

Jag gillar Logan, det är en bra karaktär, men av de saker jag ogillade med avsnittet var deras återförening det allra dummaste, i min högst ödmjuka åsikt. Av flera orsaker, bland annat är Logan bäst som ensam och olycklig. Men jag gillade också scenen i förra avsnittet (eller var det förr-förra?), när Veronica sa att hon ville ha honom i sitt liv på något sätt för att sedan se honom med fru Casablancas. Det är sådant som skapar konflikt, det ger en härlig sexuell spänning mellan dom båda, det ger många härligt elaka one-liners från både Logan och Veronica. Det är en av anledningarna till att jag älskar att se dom båda karaktärerna agera mot varandra. Som par blir det bara tråkigt.

Det är i alla fall min första reaktion, det är möjligt att det kan ordna upp sig till det bättre (även om en tidigt splittring nästa säsong vore en trist upprepning av S2-inledningen), men jag är skeptisk. Det är svårt att rangordna mina besvikelser i det här avsnittet, men att se Veronica och Logan hitta tillbaka till varandra igen hamnar definitivt högt upp på listan.

3:07 em  
Blogger m said...

Nu när jag äntligen sett ikapp de senaste avsnitten kan jag hålla med Adolvsson om att deras återförening gick lite väl snabbt (man vill ju dra ut på det bästa) - men bara om man kan förvänta sig en fortsättning. Som ett potentiellt sista avsnitt så var de tvungna att få varandra, annars hade man ju blivit vansinnig.
I övrigt är jag med Måns och för en gångs skull vill jag se om ett teveavsnitt.

11:31 em  
Blogger Fredrik Adolvsson said...

m: Nej! Dom var inte tvugna att få varandra! Fast jag är ju inte direkt en LoVe-shipper heller :)

Däremot tror jag du har rätt i att det skynades på tack vare att dom inte kan vara säkra på fortsättning, men det är i så fall en typ av fanwank som jag inte är speciellt förtjust i. Fans ska aldrig driva en historia. Det är en sak att lyssna på fansen, men att göra karaktärs- eller storybeslut baserat vad fanns vill rikserar skapa stora problem.

Jag är en stor anhängare av devisen om att man inte ska ge oss fans vad vi vill ha, utan vad vi behöver. Många fanns vill ha "a LoVe-thing", men jag tror inte alls det är vad serien behöver.

Min ödmjuka åsikt, i alla fall. Och jag är, föga förvånande, fullständigt övertygad om att det gått att knyta ihop historien någorlunda även för LoVe-shippers utan att föra ihop de två.

3:27 em  
Anonymous Anonym said...

Är helt klart inne på Fredriks linje. Inget bra avsnitt alls faktiskt. Mest ett desperat försök att
knyta ihop alla trådar i ett enda avsnitt. Ungefär som i John Doe, och alla vet ju hur det gick för den serien.
Delen med planet och pappan var ju totalt meningslös, finns väl ingen som gick på det.

11:01 fm  
Blogger karin said...

jag gillar logan/veronica. men problemet är att alla förhållanden är så vansinnigt tråkiga i vm. förstod någon vad tusan veronica såg i duncan? eller han i henne? jag hängde inte alls med i den där dumpa-logan-bli-ihop-med-duncan-storyn i början av säsongen, jag fattade inte varför de var ihop, eller om veronica ens blev sur när han stack. Jag gillar verkligen Logan, men de hade gärna fått ägna mer tid under säsongen på att förbereda sista avsnittet. nu blev det mest absurt när allt skulle hända på fem minuter. och vad tusan pysslar logan med? "hej, vi har just sett en allvarligt störd kompis ta livet av sig och min pappa blev just mördad, men nu glömmer vi det och hånglar..." vem vill ha en sån pojkvän?

8:12 fm  

Skicka en kommentar

<< Home