torsdag, september 07, 2006

House tillbaka utan käppen

Smärtfri? Check.
Glad och trevlig? Check.
Bryr sig om patienternas anhöriga? Check.
House är tillbaka.

Om man aldrig sett ett avsnitt tidigare hade det nog varit svårt att överhuvudtaget förstå tjusningen när tredje säsongen av Världens Bästa Läkarserie nu kickar igång. För precis som jag fruktade var den tidigare invaliden House nu symptomfri (nästan) efter att ha kommit på botemedlet för sina bensmärtor när han låg i koma.

För att liksom demonstrera detta extra tydligt ägnar han säsongspremiären åt att jogga, åka skateboard och springa i sjukhusets trappor. Hans tidigare cynismer är som bortblåsta, och när en multiinvalid patient kommer in till sjukhuset ägnar House till och med tid åt att få mannens anhöriga att känna sig bättre (otänkbart tidigare).

Okej att den nye House säkert funkar ett tag. Nyhetens behag, liksom. Men en av de stora poängerna har hela tiden varit kombinationen cyniskt rövhål och briljant tänkare. Att gilla någon som är hjälte och bad guy samtidigt. Att ta bort det tror jag är ett stort misstag.

Fast slutet lovar ju faktiskt en hel del. Dessutom vet vi ju inte - hela avsnittet kan ju varit en komatos dröm av en House som ligger kvar på behandlingsbordet.

2 Comments:

Blogger Fredrik Adolvsson said...

Jag tror inte det är en dröm och jag tror absolut inte det var ett misstag. Snarare ger det väl dom en chans att spendera mer tid på inre demoner, något som jag tycker det här avsnittet visade alla möjligheter till. På många sätt kändes det lite som ett pilotavsnitt, det var mycket setup inför framtiden, något av en nytändning för Houses karaktärsarc.

Jag ser fram emot säsong tre med en stor mängd optimism.

3:19 em  
Blogger tumde said...

Jag håller med fredrik, jag tror att folket bakom serien är smarta nog att inse att det inte bara går att ta bort bensmärtan och vicodinet och låta House bli glad. Jag hoppas och tror att de är smartare än så, och att det här kommer bli en fantastisk säsong.

Känslan av pilot som fredrik pratade om förstärktes ju bara ännu mer av valet av musik i slutet när han skriver ut receptet åt sig själv, samma låt som i ursprungliga piloten, fast i annan tappning. Lite som en vink liksom, att nu blir det åka av. :)

10:20 em  

Skicka en kommentar

<< Home