torsdag, september 07, 2006

Talkshowstjärnan - nu på Hornsgatan

David Sedaris är mycket mer än Amys brorsa.
Nu finns han dessutom på svenska.
Hej förresten, det var ett tag sedan sist. Men nu är jag tillbaka, laddad med energi inför en spännande tv-höst. Och med ett teatertips som tar avstamp hos David Letterman.

En av mina absoluta favorittalkshowgäster (förutom Tom Selleck) har alltid varit David Sedaris. Första gången jag såg honom var hos Letterman, för typ sex år sedan när han lanserade boken Me talk pretty one day, och det var något i hans självcentrerade, akademiskt smådryga jättefjolliga sätt som direkt slog an en sträng.

Givetvis rekommenderas det mesta han skrivit (framförallt essäsamlingen Naked som är helt hysterisk. Men nu framförs dessutom ett par av hans texter för första gången på svenska, och ni som befinner er i Stockholm gör bäst i att besöka Teater Tribunalen på Hornsgatan där föreställningen Det sista ni hör av mig spelas under hela september. Den roligaste timme ni kommer ha på länge, jag lovar.

(Om det här verkade pretto... lugn, det är det inte. Och förresten kommer säkert nästa post att handla om typ vilket mailprogram Veronica Mars använder nästa säsong...)