torsdag, januari 11, 2007

Texaskidsen knäcker det mesta just nu

Tillbaka som om inget hänt.
Men det var onekligen ett tag sedan jag postade något här, och trots att jag själv aldrig känt att jag lagt ner bloggen så var det väl bara så att jag inte hade någon lust att uttrycka något. Även om jag så klart fortsatt kolla på tv-serier i min tysthet, och kommenterat andra inlägg lite här och där. Nu är jag iallafall här igen, och jag hoppas att det är för gott.

Först hade jag tänkt att skita i den helt men genom utmärkta Markus Kylén har jag nu fått upp ögonen för NBC:s genomsuveräna Friday Night Lights. Och gamla Chicago Hope-skådisen Peter Bergs tv-adaption av sin egna highschoolfilm från ett par år sedan överträffar faktiskt alla förväntningar.

Delvis tack vare imponerande storylines som sträcks ut långt över avsnittsgränserna, och som får ta tid och plats, men även för det snygga fotot - grovkornigt och handkamerafilmat med skakiga klipp som ger en väldigt dokumentär känsla. Framförallt är det dock de unga skådisarna som imponerar mest. Det är faktiskt löjligt befriande att ryckas med av deras porträtt av riktiga människor - fjärran från pastellplasten i till exempel The O.C. (som ärligt talat inte varit ens i närheten av okej efter den här scenen).

Ta Zach Gilfords roll som den nervöse, stammande och fantastiskt plikttrogne quarterbacken Matt Saracen till exempel. Gilfords sätt att porträttera den här 16-årige unge mannen och hans försök att balansera livet med en dement farmor, skola, fotbollen, jobb – och dessutom försöka fixa den första kärleken... Det knäcker så hårt att det är sjukt.

Tittarsifforna för FNL har dock sugit rätt hårt hela säsongen (snitt på typ 5 milj) - men precis som för Studio 60 visar det sig nu att seriens fans "tivoar" den i större utsträckning än andra serier och att fler än vad som tidigare varit känt faktiskt kollat. FNL har också fått klartecken till en hel säsong. Hur det blir i fortsättningen är väl mer osäkert men missa för guds skull inte den juvel som trots allt finns här.